RC Review: Jackaby

Originální název - Jackaby
Autor - William Ritter
Překlad - Vratislav Kadlec
Počet stran - 276
Vydáno - 2015
Nakladatelství - HOST

Pohádky nejsou jen pro děti, a když se na to všechno kolem podíváte racionálně, začne to dávat smysl. Abigail Rooková je ochotná připustit existenci nadpřirozena, i když má stále spoustu otázek. A Jackaby jí rozhodně není úplně nápomocen v pochopení, jak to všechno funguje. Jenže vraždící monstrum obchází městečkem a komisař Marlowe tak úplně není z přítomnosti Jackabyho a Abigail nadšený. V jistý okamžik si musí přiznat, že tady něco nehraje.

Když se Abigail Rooková vylodí v malém městečku New Fiddleham, netuší, co všechno ji čeká. Její podivné setkání s mužem oděným v příšerném kabátu a ještě otrhanější čepici je začátkem velkého dobrodružství. Nejspíš vlivem osudu či náhody je s tímto mužem svedena opět dohromady a stává se jeho asistentkou. Ač sama na kouzla a záhady nevěří, snaží se se záhadným detektivem Jackabym držet krok. Už od prvního dne ví, že to nebude jednoduché, ale ona se přeci nevrátí domů k mamince a tatínkovi. Postupně si začíná připouštět, že Jackaby možná vidí to co ostatní ne, ale ona naopak vidí to obyčejné, které jim je oběma k užitku.

Jackaby na první pohled vypadá jako bláznivý chlapík, ale něco na něm vzbuzuje u druhých respekt. Částečně tvořený i obavami z nadpřirozena. A to ani není potřeba zmiňovat jeho ne zrovna všední spolubydlící. Nehledě na to, že samotný dům je svým vzezřením daleko od normálu. Po prvotním šoku se Abigail začíná ve společnosti Jackabyho, Jenny, Douglase a příšerné žáby zabydlovat a neohroženě se pouští do souboje nejen s příšerami, ale i s Jackabyho paličatostí.

Román Jackaby je spojením klasické detektivky s nadpřirozeným světem, kdy obě hlavní postavy zaštiťují jeden podhled na nastalou situaci. A situace mnohdy bývají vyhrocené. Celý děj je provázen linií předešlých příběhů, které se dotkly jejich životů a které je zformovaly. Zároveň s řešením řádění sériového vraha se na pozadí odehrává i romantická linka, která příběh odlehčuje, ale nedělá z něj přeslazený román. A třešničkou na pomyslném dortu je příjemná dávka humoru a nadsázky. Postavy do sebe vzájemně ryjí, pošťuchují se a pohání se k lepším výsledkům. A při tom všem se přistihnete, že možná na trolly, bánší, caini a další věříte.

Jackaby se čte jedním dechem a velice snadno si toho potrhlého detektiva zamilujete. Vlastně to byla láska na první přečtení. Jackaby si vás získá svou bezelstností, svým naivním uvažováním i složitou povahou. A Abigail je dívka, jakou bychom chtěly všechna být – odvážná, nesmělá, ale i tvrdohlavá a odhodlaná. Ve světě, který je tvořen tím obyčejným okolo nás vidí Jackaby to jiné, nadpřirozené, krásné a nebezpečné. Tenhle svět budete chtít objevovat společně s ním.

"Jestli to bylo fajn? Tím myslíte absolvovat hned druhý den v nové práci výslech kvůli dvojnásobné vraždě?"
"Znamená to, že ne?"

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství HOST.