Review: Slib mlčení

Originální název - The Sworn to Silence (Kate Burkholder #1)
Autor - Linda Castillo
Překlad - Petra Pechalová
Počet stran - 384
Nakladatelství - MOBA

Šestnáct let bylo v malém městečku Painters Mill ticho a klid. Před šestnácti lety ukončila čtrnáctiletá amišská dívka jediným výstřelem řádění monstra. Je možné, že muž, kterého zastřelila, nebyl oním Jatečním vrahem, anebo přežil? Podle všeho se totiž Jateční vrah vrátil a udeřil s ještě větší razancí než před lety. Náčelnice Kate Burkholderová je postavena před rozhodnutí, které jí může stát kariéru i pověst, pokud dávné tajemství vyplave na povrch.

Painters Mill je obyčejné malé městečko, kde společně žije anglická a amišská populace. Přes diametrální rozdílnost ve stylu života nemají mezi sebou větší rozepře. V čele místní policie stojí žena, která oba způsoby života zná. Celá rodina Kate Burkholderové patří k Amišům, jen ona stojí mimo prostý život. Minulost jí naučila, že je zodpovědná za svůj život a musí se umět bránit. Přestože na ni byl uvalen bann a se svými sourozenci se nestýká, sdílejí společné tajemství. Když je jednu mrazivou noc nalezeno zohavené tělo neznámé dívky, má Kate pocit, jako by se vrátila zpět, kdy byla bezbrannou dívkou a ulicemi Painters Mill se proháněl Jateční vrah.

Kate je přesvědčená, že za novou vraždou musí stát někdo jiný, ale bez důkazů a aniž by prozradila, co jako dítě udělala, nemůže svému týmu říct, že Jateční vrah je mrtvý. A je skutečně mrtvý? Už ani ona si není jistá tím, co se tehdy odehrálo. Aby toho nebylo málo, šlape po ní městská rada, které leží na srdci především ekonomika, než blaho a bezpečí lidí ve městě a do případu se zapojuje místní šerif Detrick a detektiv John Tomasetti. Kate ani celý tým nespí už několik desítek hodin v kuse a objevuje se další tělo. Další dívka, kterou vrah porazil a vykrvil jako nějaké zvíře. Hrůznost mučení se sexuálním podtextem nahání hrůzu i zocelenému patologovi. Něco takového nikdy dřív neviděl.

První díl ze série s náčelnicí Kate Burkholderovou Slib mlčení je děsivý a fascinující zároveň. Kontrast mezi klidným a prostým prostředím malého města a morbidností vražd přidává na zajímavosti celé knize. Ohavnost a chladnokrevnost vraha je propracována do detailu. Ve chvílích, kdy má čtenář možnost nahlédnout mu do nitra, neuvidí nic než prázdnotu a černo a hrůzu. On sám sebe vidí jako nedostižitelného, nepolapitelného, dokonalého. A vše má pod kontrolou.

Autorka Linda Castillo, ukázala ne tak známý život Amišů, jejich pravidla a zásady. Zároveň s tím i vývoj, jak se někteří přizpůsobují modernímu okolí a přitom zůstávají věrní svému přesvědčení. Rozdílnosti mezi kulturami jsou v této knize obzvláště důležité pro pochopení samotné Kate. Postava Kate je sama o sobě plná protikladů, čímž je ale zajímavá a uvěřitelná.

Na pozadí vyšetřování vražd se odehrávají i osobní příběhy. Prvotní nedůvěra se mění v pochopení a možná i souznění dvou zdánlivě ztracených duší. Silným prvkem celé knihy je právě vybudovaná a zasloužená důvěra. Mezi přáteli, kolegy i rodinou. Pro Kate a Johna Tomasettiho je důvěra a víra druhých v ně samotné rozhodující.

Thriller Slib mlčení rozhodně není pro každého. Pokud máte slabý žaludek nebo silnou imaginaci, asi vám u téhle knihy nebude dobře. Což je ale na druhou stranu známka toho, že je příběh napsaný opravdu dobře. Děj je svižný, lehce se prolíná vyprávění několika postav a výsledek je naprosto famózní. A určitě mnohé čtenáře potěší, že druhý díl Modlitba za mlčení vyjde v listopadu.

Slib mlčení má podtitul: „Některá tajemství Amišů jsou příliš děsivá na to, aby byla odhalena.“ Já bych spíše řekla, že v téhle knize má každý nějaké tajemství, jen je otázkou, jak moc děsivé je.

Odejde z kuchyně. Slabý hlásek v mé hlavě křičí, abych za ním šla, poprosila ho, aby držel jazyk za zuby, alespoň do té doby, doku nebude případ uzavřen. Ale nedokážu se ani pohnout. Prásknutí dveřmi mi v uších zní jako umíráček. Natáhnu se pro láhev a je mi jasné, že teď nemůžu dělat nic jiného než čekat, až padne kosa na kámen.