Review: Prořezávání zoubků

Originální název - The Cutting Teeth
Autor - Julia Fierro
Překlad - Tereza Horáková
Počet stran - 424
Vydáno - 2015
Nakladatelství - DOMINO

Upřímně, myslíte si, že jste připraveni na rodičovství? Být máma na plný úvazek? Máma/táta, zvládající domácnost, hyperaktivního čtyřletého caparta, kojence a k tomu vypadající, jako že se nic neděje a tohle všechno je jen maličkost ve vašem nabytém diáři? Prořezávání zoubků ukazuje, že mateřství, potažmo rodičovství není procházka růžovým sadem. Řvoucí dítě je jen drobnost, pokud k tomu přičteme, že sami na tom nejsme zrovna nejlépe.

Nicole, Rip, Susanna, Tiffany, Leigh mají společné jedno – mají děti kolem čtyř let a jsou rodičem v domácnosti. Rip je ve skupince jediným tátou, o to víc se ale těší na společný víkend v domku Nicoliných rodičů, kde budou i další otcové. Představa, že si bude moci konečně promluvit s dalších chlapem je víc než lákavá. Třeba přijde na to, jak manželku Grace přesvědčit, že je čas na druhé dítě. I když to znamená opět najít dárce, který bude mít rychlejší spermie než Rip. Jenže Grace na to nemá ani pomyšlení a Rip si uvědomuje, že jeho život super-táty brzy skončí a to nehodlá dopustit. Ať to stojí, co to stojí.

S dárcovství nemá problém Susanna s manželkou Allie. Ty už mají dvojčata a momentálně se těší, hlavně tedy Sussie na miminko. Radostnou představu nového života halí jen finanční stránka věci. Biologickou matkou je sice Allie, ale právně Sussana, která ho porodí, což znamená, že Allie bude nucena vlastní dítě adoptovat. Společný víkend s ostatními rodiči je pro Allie noční můra. Copak to nikdo nechápe? Tahle hra na dokonalou rodinku prostě nevydrží. Allie nesnáší venkov, písek, ticho a absenci svých umělecky zaměřených přátel. A když se podívá na Susie, vidí jen výčitky, že nedokáže být dobrá máma.

Naopak Tiffany si jako dokonalá máma připadá. Pořádá Zpívánky s Tiff, kupuje je jen biopotraviny, svou téměř čtyřletou dceru stále kojí a má nakročeno k tomu, aby ji přijali do prestižní školky. Víkend mimo úzký kruh maminek je pro ni příležitost ukázat se i před jejich partnery a dokázat, že ona, Tiffany, holka ze zapádákova se dokázala vypracovat na jejich úroveň a zároveň být ješte lepší než oni. A přesně ví, jak na ostatní zatlačit, aby dostala to co chce. Třeba chůvu Tenzin, kterou má pro sebe Leigh. Stačí tak málo, aby ji na jeden den přenechala Tiffany.

Pro Leigh je takový víkend částečně vysvobozením, částečně se děsí toho, jak budou všichni reagovat na Chase. A hlavně, jak její chlapeček zvládne takové množství lidí a cizí prostředí. Záchranou sítí je pro ni Tenzin, která ví, jak na něj a dokáže nenuceně zachránit kdejakou situaci. Oporu v manželovi už nehledá. Mohla by se mu svěřit, že udělala něco špatného, ale když se podívá na svou maličkou čtyřměsíční dcerušku, ví, že on by to nikdy nepochopil. Věřila, že by se mohla svěřit Tiff, ale během víkendu zjistí, že opravdovou přítelkyní jí je někdo úplně jiný. Žena, která nevidí žádnou katastrofu, ale jen zkoušku života.

Katastrofami posedlá je poslední z pětice rodičů – Nicole. Přesto, že to byl její nápad, cítí, jako by na ni padala celá tíha světa. Vše mohlo být dokonalé, ale Nic vidí pohromu ve všem. A nahrává jí každodenní brouzdání po internetu a hledání všeho, co by jí nebo Wyatta mohlo ohrozit. Od chřipky H1N1 po kyber útok. Prostě všechno. Nepomáhá ani známé prostředí a kvalitní materiál marihuany, kterou nahradila všechna antidepresiva, která měla na předpis – Xanax, Zoloft, Diazepam, Clonazepam. Tady pod jednou střechou je mnohem složitější utajit svou obsedantně kompulzivní poruchu.

Na první pohled dokonalé rodičovské páry jsou sužovány vlastními démony. Nemožnost počít vlastní dítě a touha mít větší rodinu, neschopnost se přizpůsobit rodičovskému režimu a snaha tomu všemu nějakým způsobem uniknout. Přesvědčení, že kojit čtyřleté dítě není úplně normální. Zpronevěření peněz na umělé oplodnění. A tajnosti. Nespočet tajností. Stmelujícím prvkem knihy je především mnoho podob rodičovství, ale také postava Tenzin, která tomu všemu přihlíží a vidí, co se skutečně děje. Ona jako zkušená tibetská matka, ví, jak život funguje. Její nátura jí velí nezasahovat a jen přihlížet, občas popostrčit.

Autorka Julia Fierro napsala knihu, která není návodem, jak být dobrá máma. Zato ukázala, že rodičovství prostě není jednoduché. Ať už jste na to sami, nebo máte partnera, který se z jakéhokoliv důvodu nechce plně zapojit. Samozřejmě, hlavní postavy jsou trochu vyhrocené, každá má své trauma. Z dětství, z dospívání, z těhotenství, z porodu, z rodičovství, nebo z partnerství. Otázkou je, jak moc nechají působit tyto vlivy na jejich současný život. Prořezávání zoubků je svým způsobem humorně pojatá kniha o tom, co všechno vnese do života jedno (či více) malé řvoucí dítě. Po přečtení téhle knihy si možná sami budete připadat jako dokonalá máma/ dokonalý táta.

Kéž by si tak mohla dát pauzu, hodinku, během níž by nabrala dech a  unikla oběma proudům řečí: dětskému brebentění i klábosení matek. Ocitla se v místě, kde se oba proudy stýkaly, a připadala si jako v pavučině.