RC Review: Napojení

Originální název - Wired
Autor -  Douglas E. Richards
Překlad - Radka Knotková
Počet stran - 384
Nakladatelství - HOST

Využít plně kapacitu mozku a všeho, co je s tím spojeno. Během okamžiku vyřešit otázky, nad kterými bádá lidstvo desítky i stovky let. Ohromný potenciál, který výzkum Kiry Millerové skýtá, předčil všechny její představy. Společně s tím ale přišel na řadu problém, s jehož řešením si neví rady a raději vše nechá na bázi experimentu a nehodlá s tím vyjít na veřejnost. S tím se ale nehodlá smířit někdo, kdo po jejím objevu touží a je ochotný udělat vše pro jeho získání. Bývalý elitní voják David Desh má o celé situaci úplně jiné informace a je jen na něm, jak s nimi naloží a čemu uvěří.

Představte si, že by bylo možné jen díky jediné kapsli zvýšit vlastní inteligenci a množství využívaných neuronových spojů v mozku. Kiře Millerové se něco takového povedlo a i díky tomu dosáhla dalšího úspěchu v genové terapii – prodloužení věku a zpomalení stárnutí. Její objev s sebou však nese komplikace, se kterými se nechce potýkat. Bohužel, někdo její výzkum odhalil a rozhodl se jít si tvrdě za svým. Kira se skrývá, ale čím dál častěji si připadá opuštěná a zranitelná. Když na ní vláda nasadí Davida Deshe rozhodne se pro radikální krok.

To, co David Desh zjistí a kam ho zavede nejen pátrání po Kiře, se zdá být neuvěřitelné. Vlastně musí sám obdivovat Kiřiny schopnosti, díky kterým byla schopna se tak dlouho a úspěšně skrývat. Svým způsobem ho kombinace její inteligence a vzhledu fascinuje a přitahuje. Postupně zjišťuje, že ne všechno je takové, jak na první pohled vypadá a že i to nejneuvěřitelnější může být pravdou. Pro všechny zúčastněné je vzniklá situace nepříjemná, na druhou stranu je to i výzva.

Douglas E. Richards zpracoval téma, které se střetává na dvou úrovních – technické a biologické. Svým způsobem zahrnuje i psychologickou rovinu, kdy je konfrontováno vyšší vědění s morálními hodnotami a všeobecně nastavenými parametry společnosti. Na pozadí biologické hrozby je vykreslen příběh lidí, kteří bojují každý na svém poli působnosti s využitím vlastních znalostí a zkušeností. Přestože je děj velice svižný a odehrává se v horizontu jen několika dní, na povrch se dostávají informace pomalu, vhodně dávkované a nenápadně se propojuje minulost se současností.

Technothriller Napojení je dle mého názoru skvěle napsaný. Především hlavní téma a zápletka je zajímavá a výborně podkresluje dnešní dění a aktuálnost hrozeb biologickými činiteli. Samotný děj je umístěn do téměř anonymního nic neříkajícího prostředí, díky čemuž se čtenář zaměří právě především na nové technologie a možnosti genetického inženýrství. Hlavní postavy Kiry a Davida jsou doplněny o neméně významné postavy vedlejší, které svými znalostmi dokáží využít potenciál Kiřina objevu. Rozuzlení celého příběhu je opravdu nečekané, ale svým způsobem zcela logické.

Přestože je u postav jasné, kdo je kladný hrdina a kdo ne, jejich charakterem zamává opravdu jen málo co, jsou svým způsobem uvěřitelné. Nějaké mouchy by se na nich najít daly, ale k dotvoření celého děje jsou ideální. Podle mého je hlavní především děj – genová terapie a inženýrství –, a ne postavy. Komu se líbila třeba kniha Původ od Brennana, bude se mu určitě líbit i tahle.

Stvoříte internet, tu nepředstavitelnou pokladnici informací, a co byste řekli? Lidé ho začnou používat jako pomůcku pro nábor nenávistných štváčů a okamžitě ho přemění na shromaždiště pedofilů, podvodníků a sexuálních predátorů. Lidstvo nikdy nezklamalo a vždycky úspěšně vymyslelo, jak se stát svým nejhorším nepřítelem.

Za poskytnutí recenzního e-booku děkuji knihkupectví e-reading.