pondělí 4. srpna 2014

RC Review: Muž jménem Ove

Originální název - En man som heter Ove
Autor -  Fredrik Backman
Překlad - Jitka Herčíková
Čte - Jan Vlasák
Počet stran - 336 (8 hodin 46 minut)
Vydáno - 2014
Nakladatelství - Host OneHotBook

Recenze

Když už nemáte pro co žít, je takové rozhodnutí, jako ukončit sám dobrovolně svůj život docela logické řešení. Muž jménem Ove se o to snaží, ale ač přichází stále s dokonalejším plánem, pokaždé je vyrušen, takže odchod na onen svět musí počkat. 

Ovemu je padesát devět let a už skoro čtyři desítky let žije ve stejném řadovém domku, ve stejné čtvrti, jezdí stejným modrým saabem. Jeho život je tvořený pravidly, rutinou a jednotlivými střípky, které dávají jeho životu řád. Se stejnou pečlivostí se momentálně snaží ukončit svůj život, jenže to by se k němu do čtvrti nesměla nastěhovat Parvaneh s mamelukem Patrikem a jejich dvěma malými dcerami. A k tomu všemu se mu kolem domu ochomýtá kocour, který ale jako kocour už skoro nevypadá. Tohle protivné zvíře a ještě neodbytnější sousedka Parvaneh ho neustále přivádějí k šílenství a kazí jednu šanci za druhou, jak se sám sprovodit ze světa.  


Kniha Muž jménem Ove je opravdu unikátní. Především tím, s jakou lehkostí je napsaná. I když na přetřes přicházejí závažná témata, je prosycena humorem a nadhledem. Hlavní hrdina Ove je takový typický, nerudný a protivný chlapík, který každodenně provádí své inspekční kolečko, zapisuje si porušení, kterých se dopustili sousedi a tak to jde dál a dál. V průběhu děje se čtenář/ posluchač dozvídá, co a kdo je Ove vlastně zač. Proč je takový, jaký je a proč se vlastně chce zabít. Jeho láska k saabu sahá hluboko do minulosti, i jeho zapřísáhlá preciznost a rutina je pozůstatek mládí.

Oveho nelze nemilovat. I když je takový jaký je. Nebo možná právě proto. Jeho tragický pohled na svět odráží rozpoložení v jakém se nachází. Jeho celoživotní boj s bílými košilemi, s úřady, s nespravedlností, z něj utvořil muže, který si stojí za svým a nevzdává se. Postupem času, po smrti své jediné milované ženy Sonji, se mu boj zdá marnější. Pořád se ale nevzdává věcí, které celý život dělal. Ove byl vychovaný jako správný chlap, jenže jak Sonja podotýkala, narodil se do špatné doby. To mu ale nebrání stát si za svým a když něco dělá, dělá to pořádně. Ať už jde o opravu auta, inspekční kolečko, nebo spáchání sebevraždy.

Příběh je vystavěný na vyprávění Oveho minulosti a současnosti. V minulosti bojoval s mnohým, se smrtí rodičů, s naivitou a nezkušeností, teď ale bojuje s něčím horším. Optimismem sršící těhotnou ženskou, která mu nehodlá dát pokoj. Jako by toho nebylo málo, najednou se objevují lidé z Oveho minulosti, sousedé a dávní známí. A jeden zpropadený kocour, který k Ovemu přilnul. Skutečnou podstatu člověka většinou odhalí nevinné dětské oči a nejinak je tomu i v tomto případě. Pro tříletou dceru Parvaneh je Ove všemi barvami zářící duha. A i když si tak on sám nepřipadá, ve skrytu duše je to opravdu tak. To co v něm vidí dívenka v něm nejspíš před lety viděla i Sonja.

Po dlouhé době jsem se pustila do audioknihy a nemohla jsem být víc překvapená. Po všech těch vážných tématech a příbězích je Muž jménem Ove to pravé, co jsem si mohla pustit. V prvé řadě je to dané skvělým příběh knihy, která je plná chytlavého třaskavého humoru, škádlení mezi Ovem, Parvaneh a kocourem. I ve chvílích, kdy přijde na přetřes smutný okamžik Oveho minulosti, jsem byla zaujata tím, jak Jan Vlasák vypráví. Bylo to, jako by on byl Ove. A upřímně, lepší hlas si k němu neumím představit. I když jsem knihu střídavě poslouchala a četla, z hlavy jsem už jeho hlas nedostala. Nadšená jsem byla i z hudby, která dokreslovala samotnou atmosféru. Klidně bych ji poslouchala jako instrumentální skladbu samotnou.

Soutěž
Slyšela jsem už více audioknih, ale poprvé jsem měla pocit, že mě nic netáhne jinam. Ať už jsem před tím dělala cokoliv, ať jsem myslela na cokoliv, ve chvíli, kdy jsem si Oveho pustila, byla jsem jen jeho. Děj, styl, vyprávění, hudba a samotný Ove si vás podmaní. Pro ty, kteří s audioknihami začínají je to perfektní volba a já ji vřele doporučuji. A nakonec, vůbec se nedivím, že si kniha získala takové renomé. Je prostě skvělá. Ať už ke čtení nebo k poslechu. 

Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství OneHotBook.

3 komentáře:

  1. Každý o tejto knihe teraz hovorí. Ešte som ju nečítala, ale vyzerá úžasne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak :) I já jsem podlehla davovému šílenství, což normálně nedělám a udělala jsem dobře. Ta kniha, ať čtená nebo poslouchaná, je úžasná. Plná emocí.

      Vymazat
  2. Jsem tak ráda, že Ti Ove taky učaroval :) Musím tu knihu doposlechnout konečně :)

    OdpovědětVymazat

Hlavně slušně :)