čtvrtek 14. března 2013

Review: Jantarová komnata

Jantarová komnata - The Amber Room
Autor – Steve Berry
Počet stran - 400
Nakladatelství – Domino

Rozvedená atlantská soudkyně Rachel Cutlerová miluje svou práci a děti, s bývalým manželem Paulem udržuje korektní vztahy. Vše se rázem změní, když za záhadných okolností umře její otec, někdejší vězeň koncentračního tábora. Zanechal po sobě dokumenty, které by mohly vést k odhalení záhady jménem Jantarová komnata.

V zoufalé snaze nalézt pravdu odlétá Rachel s Paulem do Německa. V honbě za pokladem však nezůstávají osamoceni. Fanatičtí sběratelé umění se neštítí sáhnout ani k nejhrubšímu násilí, a tak naši hrdinové brzy zjistí, že jim jsou v patách profesionální zabijáci. Ale ani to není vše - Rachel s Paulem během nesnadného pátrání pochopí, že proti nim nestojí jen živí lidé, ale i síly zla, které hýbaly světem v minulosti...

Porušili byste poslední vůli svého právě zesnulého otce, jen abyste zjistili, kde se skrývá roky ztracený historický skvost? Rachel Cutlerová i přes varování svého bývalého manžela Paula neváhá nasednout do letadla, opustit Ameriku, dvě malé děti i čerstvý hrob otce, a vydat se do Německa, kam vede korespondence mezi jejím otcem Karolem a dávným přítelem.Tajemná Jantarová komnata ukryta nacistickými vojáky kolem sebe ale šíří jen smrt.

Na scéně se objevují dva akvizitéři, kteří pro své zaměstnavatele vyhledávají dávno ztracená díla, většinou ukradená, o který se svět domnívá, že jsou nenávratně pryč. Christian Knoll a Zuzana Danzerová stojí v tomto boji proti sobě, jsou ochotni udělat vše a ani jeden se neštítí vraždit. Knoll se pod záminkou připojuje k Rachel, která mu důvěřuje, nicméně se na povrch dostávají věci, které se jí moc nezamlouvají. Díky Rachel má Christian před Zuzanou náskok, o ten ho ale připraví a uzavře mu cestu k Rachelině důvěře. Poté, co se do Německa vydá i Paul a zjistí, co se stalo, je rozhodnut Rachel dostat zpátky do Ameriky. Jenže Jantarová komnata je až moc lákavá, skrývá tajemství, které se rozhodnou odhalit a zajistit, aby Karolova smrt ani smrt ostatních nebyla zbytečná.

Děj je typicky „berryovsky“ střídán z několika pohledů a několika míst i dob. Díky tomu začíná vyprávění v koncentračním táboře, posouváme se do Ameriky, do Německa, kde se odehrává hlavní příběh. A také do naší krásné republiky. Ano, dostáváme do České republiky, kde má sídlo Loring a Zuzana Danzerová. Steve Berry precizně vykreslil nejen současnost, krajinu, politiku, ale i minulost a historická fakta. A na faktech je vystavěn tento strhující příběh o hledání nebezpečné krásy.

V mnohém je to typický historický román i thriller, ale je to také kniha, která probouzí zvědavost. Protože, kdo by nechtěl vědět, kde by mohla být komnata z jantaru ukryta. Jak ve skutečnosti, tak v knize existuje hned několik teorií, a bylo jen na autorovi, kde ji nechá spočinout. Nebylo by ale krásné, kdyby se tento skvost ukrýval někde v krásné přírodě, na historickém panství někde uprostřed českých luhů a hájů?

Vítej, drahá,“ pozdravil Loring česky.
Zaparkovala, vystoupila z auta a ze zadního sedadla si vzala cestovní tašku.
Ernst Loring si oklepal hlínu z rukavic a přistoupil k ní. Doufám, že jsi měla dobrý lov.“